Powieść Vollmanna w nowatorski sposób traktuje o narodzinach dwóch totalitaryzmów: niemieckiego i rosyjskiego – ścierających się na polach tytułowej Europy Środkowej. Na stronach Centrali Europy spotykają się m.in. Nadieżda Krupska i Włodzimierz Lenin, Fanny Kapłan, Anna Achmatowa, Roman Karmen, Józef Stalin, Adolf Hitler, marszałek Friedrich Paulus, porucznik Andriej Własow i przede wszystkim genialny kompozytor Dymitr Szostakowicz.

William T. Vollmann kieruje krytyczne spojrzenie na autorytarne, dwudziestowieczne reżimy i czas wojny. Poprzez przenikające się nawzajem narracyjne fabuły i wątki odmalowuje złożony obraz dwóch walczących ze sobą potęg oraz monstrualnie zbrodniczej, zdefiniowanej przez nie epoki. „Centrala Europa” jest chóralnym arcydziełem głosów, rzeczywistych i fikcyjnych, próbujących opisać to, co niewyobrażalne i nadać temu sens.Krytyka literacka uznała Centralę Europę za najwybitniejsze dzieło Vollmanna i porównuje ją m.in. do Wojny i pokoju Lwa Tołstoja.

Krytyka literacka uznała „Centralę Europę” za najwybitniejsze dzieło Vollmanna i porównuje ją m.in. do „Wojny i pokoju” Lwa Tołstoja.


William T. Vollmann jest autorem dziesięciu powieści, w tym „Centrali Europa”, książki, która zdobyła National Book Award. Napisał także cztery zbiory opowiadań, w tym głośne „The Rainbow Stories” o osobach z marginesu w San Francisco: prostytutkach, narkomanach i queers, oparte na rozmowach z ludźmi z tych środowisk, wspomnienia oraz sześć książek z dziedziny literatury faktu, w tym „Rising Up and Rising Down” i „Imperia”, które znalazły się w finale National Book Critics Circle Award. Został nagrodzony Whiting Writers Award i Strauss Living Award przez American Academy of Arts and Letters. Jego publicystyka i opowiadania ukazywały się m.in. w magazynach: „New Yorker”, „Harper’s”, „Esquire”, „Granta” i wielu innych czasopismach. Urodził się 28 lipca 1959 roku, mieszka w Sacramento w Kalifornii z żoną i córką.

Chcecie wiedzieć, dlaczego Europa zachorowała na totalitaryzm? Tu jest odpowiedź.

Joanna Bator


W 37 historiach, których bohaterami są dyktatorzy, ich generałowie i towarzyszki życia, artyści i rewolucjoniści, Vollmann ukazał piekło fanatyzmu i tragedię XX wieku. Centrala Europa, jedno z najwybitniejszych dokonań nie tylko autora, ale również tłumacza Jędrzeja Polaka, to dzieło monumentalne i wspaniałe, popis pisarskiej wirtuozerii. Cieszy, że po 16 latach od premiery powieść w końcu ukazuje się w Polsce. Czytajmy z niej wszyscy.

Michał Nogaś

Książka, która sprawia, że czytelnikowi może się zakręcić w głowie od ogromu wizji, szalonej erudycji i natężenia opisanego w niej zła. Wielka powieść, ambitne podsumowanie historii XX wieku, obrazoburcza i liryczna równocześnie. Niezwykła.

Wojciech Chmielarz

Centrala Europa 

Panoramiczna powieść historyczna. Książka w bardzo nowatorski sposób traktuje o narodzinach dwóch totalitaryzmów: niemieckiego i rosyjskiego – ścierających się na polach tytułowej Europy Środkowej. Europe Central to blisko 40 opowieści połączonych w nazistowsko-sowieckie pary i podporządkowanych jednoczącej metaforze centrali telefonicznej, łączącej podsłuchane głosy licznych postaci historycznych, m.in.: Krupską, Lenina, Fanię Kapłan, Annę Achmatową, Romana Karmena, Stalina, Hitlera, marszałka Paulusa, generała Własowa i przede wszystkim Dymitra Szostakowicza – którego recenzent New York Timesa uznał wręcz za alter ego autora.

Z recenzji:

Najoryginalniejsza książka Vollmanna i prawdopodobnie najlepsza powieść. Wirtuozerska próba oddania pamięci historycznej i pełne skupienia studium przemocy.
„The New York Times Book Review”

Prowokująca, dręcząca, niesamowicie ambitna książkowa symfonia o sile emocjonalnej zdolnej do wyrwania każdego czytelnika ze strefy komfortu. Vollmann jak mało kto w dzisiejszych czasach przywrócił powagę moralną amerykańskiej literaturze.
Steve Ketman, „San Francisco Chronicle”

Opis dziejów zawarty w tej powieści przypomina rozmachem Wojnę i pokój, lecz w pojmowaniu historii jako siły determinującej dzieje, dla których indywidualne ludzie żywoty są zaledwie ilustracją, aspiruje do najwyższych literackich standardów.
Melvin Jules Buklet, „Los Angeles Times”

Centrala Europa jest z pewnością najwybitniejszą książką Vollmanna.
Steven Moore, „The Washington Post”

Głęboka. Vollmann każe nam zapomnieć o tym, co wiemy o historii, i zanurza w niej nas w wyjątkowy, właściwy dla siebie sposób.
John Freeman, „The Boston Globe”