Jemy coraz więcej truskawek poza ich polskim sezonem. Konsumpcję deklaruje już co czwarty Polak. Kobiety robią to znacznie częściej niż mężczyźni. Przed nami jednak dzień, w którym Panowie kupią truskawek zdecydowanie więcej – Walentynki.

Żaden owoc nie cieszy się tak wielkim zainteresowaniem poza polskim sezonem jak truskawki. Ich konsumpcję deklaruje już 1/4 Polaków (25%). Konsumpcja truskawek poza sezonem rośnie. Porównując podobne badania Kantar sprzed 2 lat obserwujemy wzrost o 2 punkty procentowe.

Które gatunki jemy chętnie również poza polskim sezonem?

Wśród owoców jagodowych, poza truskawką, całoroczna konsumpcja jest charakterystyczna dla malin (13%) i borówki (12%). Co 8 Polak je borówki praktycznie przez cały rok.

Polacy są coraz bardziej świadomi znaczenia konsumpcji owoców i warzyw w budowaniu odporności i regeneracji. Coraz powszechniejsza jest wiedza, że owoce, warzywa i ich przetwory są podstawą zdrowego odżywania, niezastąpionym źródłem antyoksydantów, witamin, związków, które korzystnie wpływają na nasze zdrowie, są nawet naturalnymi antybiotykami – mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar.

Tylko co piąty badany (20%) nie je owoców i warzyw sezonowych poza sezonem. Częściej stwierdzają tak mężczyźni (24%, kobiety 16%) i osoby z wykształceniem podstawowym (31%, z wyższym 12%).

Według badań Kantar, w porównaniu do 2019 roku nieznacznie wzrosła liczba osób, które deklarują, że nie jedzą warzyw i owoców poza ich polskim sezonem.

Generalnie chcemy spożywać więcej tego co sezonowe i lokalne, ale nie zawsze potrafimy się oprzeć. Podobnie jak z Walentynkami. Kiedyś pisaliśmy listy, potem Walentynki stały się okazją do obdarowywania się drobnymi upominkami. Dziś 14 lutego chyba najpopularniejszym jest kupowanie truskawek. W specjalnych opakowaniach są one dostępne w wielu sieciach. Nie tylko w Polsce.

Sieci oferują truskawki przez okrągły rok. Polskie truskawki ciągle kojarzymy z czerwcem, choć polski sezon zaczyna się już w kwietniu, a kończy nierzadko w listopadzie. W maju na rynku dominować będą już polskie truskawki z upraw tunelowych, w kwietniu ich smak przypomną nam owoce ze szklarni. Polskie truskawki wiosenne uprawiane w szklarniach mają smak tych polowych, będą też intensywnie pachnieć. Jak rozpoznać polską truskawkę jeszcze przed jej spróbowaniem? Szypułka prawdę nam powie. Jej szypułka jest świeża, soczyście zielona, sztywna i delikatnie odstaje od owocu.

Warto wiedzieć, że w zglobalizowanym świecie, nasze truskawki, uprawiane w strefie klimatu umiarkowanego, są uznawane za wyjątkowo smaczne. Będziemy się nimi rozkoszować już wczesną wiosną.

Więcej o wynikach badań podsumowujących sezon 2021 w materiale pt. Kantar: przełomowy rok w konsumpcji owoców i warzyw

Źródło: Kantar, INSPIRE smarter branding, KZGPOiW, Core Team

Badania realizowane są przez Kantar dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora”. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIREsmarter brandingi pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zadanie finansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.