Sporadyczne posiłki z rusztu nie wyrządza szkody naszemu zdrowiu jednak całodniowe biesiadowanie kilka razy w tygodniu może mocno zaszkodzić. Tłuste, pieczone dania, bez warzyw i owoców, za to z alkoholem i słodkimi napojami, mogą spowodować wzrost ryzyka rozwoju chorób serca, wątroby, trzustki i nowotworu jelita grubego. Grilla należy traktować jak zwykły posiłek i siadać do stołu w porze obiadu lub kolacji. 

Według wielu osób grillowanie to jedna z najzdrowszych technik kulinarnych, gdyż dania przygotowuje się bez dodatku tłuszczu. Pod wpływem temperatury z jedzenia wytapia się tłuszcz i maleje jego ilość w końcowym produkcie – to duża zaleta! Jednak tłuszcz, kapiąc na żar, spala się, wówczas powstają substancje o udowodnionym szkodliwym działaniu dla zdrowia np. WWA i HCA (wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, heterocykliczne aminy aromatyczne).Unoszą się wraz z dymem i wchłaniają w posiłki na ruszcie. Aluminiowe tacki utrudniają ściekanie tłuszczu na żar i dostęp dymu do żywności. Dzięki nim ilość szkodliwych związków w daniach maleje nawet o 90%. Należy jednak pamiętać, aby na tackach nie kłaść produktów o kwaśnym pH. Wówczas aluminium może dostać się do dania. Warto ograniczyć ocet i sok z cytryny w marynatach i dodać je dopiero na talerzu. Grill elektryczny eliminuje problem większości szkodliwych substancji, ponieważ do przygotowywania potraw nie używamy węgla. Jedyne na co nadal trzeba w tej sytuacji uważać to zbyt mocne przypiekanie dań. Ciemnobrązowe, zwęglone potrawy zawierają akrylamid, który ma udowodniony szkodliwy wpływ na nasze zdrowie. 

Grillowe BHP: