Kantar podsumował aspiracje żywieniowe Polaków w 2021 roku. Dawniej „chcieliśmy być sobą”, dziś dodajemy „i chcemy żyć zdrowo”. Pandemia koronawirusa skokowo zwiększyła świadomość prozdrowotną. Już ponad połowa Polaków (58%) zwraca uwagę na to, żeby sposób odżywiania wzmacniał odporność. W tym, aż 16% wpływem diety na zdrowie zainteresowało się w związku z pandemią. Trzech na pięciu Polaków chciałaby dziś zmienić swoją dietę i jeść więcej owoców i warzyw. Większość (64%) uważa, że spożywanie owoców i warzyw w największym stopniu zwiększa odporność. Samych owoców więcej chce jeść 38% konsumentów.

Eksperci Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej informują, że według danych naukowych w pełni potwierdzony jest związek pomiędzy poprawą żywienia i jakości zdrowotnej żywności, a stanem zdrowia populacji. Jak zatem wygląda dieta Polaków, co jest dla nas ważne, do czego aspirujemy?

Zdrowie na talerzu

W 2021 roku jedynie 17% Polaków odżywiało się zgodnie z zaleceniami dietetyków – połowę każdego ich posiłku stanowiły warzywa i owoce. 57% Polaków ma dietę zbyt ubogą w warzywa i owoce. U 37% pojawiały się one w przynajmniej połowie posiłków (choć to za mało). 20% badanych jadło bardzo mało warzyw i owoców, a nawet nie jadło ich wcale.

Fot. Materiały prasowe

Badany przez Kantar wskaźnik „Wczoraj na talerzu” przyjął w grudniu 44,1 pkt. (średnia za 2021 rok – 45,2, średnia za 2020 rok – 45,3), czyli był na średnim poziomie. Wskazuje to na niedostateczny udział warzyw i owoców w diecie przeciętnego Polaka. Niska konsumpcja warzyw i owoców zaliczana jest do najczęstszych błędów żywieniowych.

Aspiracje

Fot. Materiały prasowe

57% Polaków chciałoby zmienić swoją dietę. Jak? Przede wszystkim chcielibyśmy jeść więcej owoców (38%) i warzyw (37%). Dla 16% dobrym pomysłem byłoby częstsze spożywanie soków owocowych i warzywnych, a 9% skłania się ku przetworom.

6% badanych wymieniło produkty zawierające złożone węglowodany (kasza, pieczywa pełnoziarniste) oraz roślinne zamienniki mięsa i nabiału jako interesujące w najbliższym czasie (mleka sojowego czy migdałowego, sojowych wędlin, roślinnych burgerów).Mniejszy odsetek wymienia potrzebę zwiększenia produktów zawierających złożone węglowodany oraz roślinne zamienniki mięsa i nabiału (6%), natomiast 5% potrzebuje więcej mięsa oraz przetworów mięsnych.

Domowe przetwory i samodzielna uprawa

W domach ponad połowy Polaków (51%) samodzielnie przygotowuje się przetwory. Najczęściej są to kiszonki (36%) i owocowe dżemy, powidła i konfitury (21%).

Rzadziej wymieniane są kompoty (17%), suszonki warzywno-owocowe (16%) oraz sałatki w słoikach (15%). 13% konserwuje lub marynuje warzywa i owoce, przyrządza domowe mrożonki oraz soki, natomiast 9% przygotowuje inne przetwory warzywne, a 5% produkuje musy, przeciery oraz suszone owoce.

Prawie co trzeci Polak (30%) uprawia owoce i warzywa na własny użytek. Uprawiamy warzywa i owoce najczęściej w przydomowym ogrodzie (15%). Robią to przedstawiciele wszystkich grup społecznych. Nieco tylko częściej mieszkańcy wsi i 50-latkowie.

Fot. Materiały prasowe

65% osób, w których gospodarstwie domowym jest ogródek działkowy, uprawia warzywa i owoce.Niespełna co dziesiąty respondent (9%) uprawia warzywa i owoce na działce, natomiast 4% ankietowanych na balkonie bądź tarasie. Co setny Polak uprawia owoce i warzywa we własnym gospodarstwie lub na plantacji.Kobiety uprawiają warzywa i owoce na własny użytek częściej od mężczyzn (34% w porównaniu do 25%). Osoby starsze robią to częściej od młodych – 43% pięćdziesięciolatków i 35% osób w wieku 60+, wobec 21% dwudziestolatków, 24% trzydziestolatków i 26% czterdziestolatków.Warzywa i owoce uprawia na swój użytek 45% mieszkańców wsi i 30% mieszkańców miast do 19 tys. w porównaniu do 17% mieszkańców miast powyżej 500 tys. oraz 21% mieszkańców miast od 100 do 500 tys.

Dieta a odporność

Już ponad połowa Polaków (58%) zwraca uwagę na to, żeby sposób odżywiania wzmacniał odporność. Aż 16% wpływem diety na odporność zainteresowało się w związku z pandemią koronawirusa. 15% robi to regularnie od dawna, 5% dba o odporność głównie jesienią i wiosną, a 22% robi to nieregularnie.

5% zwraca uwagę na to, aby dieta wzmacniała odporność tylko w określonych porach roku, najczęściej jesienią, ale niewiele rzadziej wiosną i zimą, za to dość rzadko latem.Dietę wspierającą odporność stosują najczęściej kobiety, osoby z wykształceniem wyższym i te w dobrej sytuacji materialnej.

Dwie trzecie Polaków (64%) uważa, że odporność organizmu w największym stopniu można zwiększyć jedząc świeże warzywa i owoce. 17% wskazuje na przetwory z owoców i warzyw, a 15% na warzywa i owoce gotowane.

Doceniamy kiszonki (48%), czosnek, cebulę, tzw. naturalne antybiotyki (46%). Blisko połowa Polaków postrzega je jako produkty zwiększające odporność. Jedynie co piąty (19%) wymienia tu suplementy diety dostępne w aptece.

Najlepsze witaminy mają owoce i warzywa

Fot. Materiały prasowe

Warzywa i owoce są dla Polaków najpopularniejszym źródłem witamin. Większość (81%) Polaków robi coś, żeby zapewnić sobie odpowiedni poziom witamin w organizmie. Najpopularniejszym sposobem na zapewnienie sobie witamin jest jedzenie warzyw i owoców (71%).

Co drugi Polak aby zapewnić sobie odpowiedni poziom witamin polega na warzywach i owocach. Suplementy diety są źródłem witamin dla 19% badanych, natomiast 15% wybiera produkty wzbogacone witaminami.Nawet ci, którzy deklarują, że jedzą warzywa i owoce, żeby zapewnić sobie odpowiedni poziom witamin, jedzą ich zdecydowanie za mało.Dla 19% Polaków, poziom witamin w organizmie nie jest ważny.Tylko co dziesiąty (10%) badany, by zadbać o odpowiedni poziom witamin w organizmie, wybiera jedynie suplementy lub produkty wzbogacone witaminami. Dla co piątego (20%) respondenta takie produkty są jedynie uzupełnieniem diety zawierającej warzywa i owoce.O to, by zapewnić sobie odpowiedni poziom witamin w organizmie kobiety dbają częściej niż mężczyźni (86% wobec 76%). Dbałość o dostarczanie organizmowi witamin rośnie wraz z poziomem wykształcenia oraz zamożnością.Co ciekawe osoby, które deklarują, że dla zapewnienia sobie odpowiedniego poziomu witamin w organizmie jedzą warzywa i owoce wcale nie jedzą ich w zalecanej ilości. Tylko w przypadku 9% z nich jest to co najmniej połowa każdego posiłku.

Jak kupujemy warzywa i owoce?

Najczęściej kupując owoce i warzywa kierujemy się ceną oraz sezonowością występowania produktów (po 52%). Zapach, wygląd i ogólna świeżość owoców i warzyw wpływa na decyzję o zakupie w przypadku 47% respondentów.

Co piąty ankietowany kupuje to co akurat znajduje się w sklepie (22%). 12% kupuje to, co sobie wcześniej zaplanowali i umieścili na liście, a 8% polega na opinii sprzedawcy.21% preferuje owoce i warzywa pochodzące z Polski.

Czas na polskie superowoce!

Świadomy klient jest inwestycją dla każdej grupy producentów. Ważnym zadaniem producentów rolnych jest dziś edukacja konsumenta. Sukcesem dobrze zintegrowanych polskich plantatorów jest wzrost popularności owoców jagodowych.

Rośnie świadomość korzyści z codziennego spożywania owoców o tak wyjątkowych walorach. Truskawka – ulubiony owoc Polaków – zyskała w sezonie 1 mln odbiorców, borówka ponad 2,5 mln nowych konsumentów.

Zbyt niskie spożycie warzyw i owoców należy do najczęściej popełnianych błędów żywieniowych. Czas by poprawić ten aspekt żywienia jest wyjątkowo korzystny. W czasie pandemii rzeczywiście bardzo wzrosła świadomość prozdrowotna. Badania mówią, że o 16% wzrosła liczba osób dostrzegających korelację jakości jedzenia i odporności. Naszym wspólnym zadaniem jest przekuć jak najwięcej z tych deklaracji w nawyk – zamienić intencje w racjonalne decyzje zakupowe. To jest nasz sektorowy cel i życzenie na rozpoczynający się 2022 rok –  mówił Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! III edycja.”Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.