Światło wpływa na decyzje finansowe
W słoneczne dni ludzie gorzej zarządzają swoimi pieniędzmi – podejmują mniej trafne wybory, a ich zachowanie mniej spójne. Konsekwencje tego mogą ponosić nie tylko pojedyncze osoby, ale nawet całe rynki. W piękny, letni dzień lepiej więc oddać się wakacyjnemu odpoczynkowi
Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez naukowców z University of Sydney i New York University, a opisanego na łamach „PLOS ONE”.
Badacze sprawdzili, w jaki sposób nasłonecznienie wpływa na zachowania związane z finansami. Wiadomo już bowiem, że światło poprzez receptory w oczach oddziałuje na mózg i wpływa m.in. na odczucie głodu, senność czy popęd seksualny.
Polecane artykuły
Co tak naprawdę, według terapeuty, oznacza: mamy kryzys małżeński?
Hanna Szczygieł Madams https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2023/02/cropped-MADAMS-LOGOTYP1920-scaled-1.jpg 1400 336 https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2021/06/5631416693_57eb672761_k-1-1024x686.jpg 800 536Siedem rzeczy, które powinnaś powiedzieć swojemu wewnętrznemu dziecku
MADAMS Madams https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2023/02/cropped-MADAMS-LOGOTYP1920-scaled-1.jpg 1400 336 https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2021/06/pexels-quang-anh-ha-nguyen-884977-1024x683.jpg 800 534Siedem rzeczy, które możesz puścić wolno, a świat się nie zawali
MADAMS Madams https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2023/02/cropped-MADAMS-LOGOTYP1920-scaled-1.jpg 1400 336 https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2021/05/pexels-gelatin-6357184-scaled-e1621371933148-1024x803.jpg 800 627W nowym badaniu, 2,5 tys. ochotników miało proste zadanie. Uczestnicy eksperymentu musieli dokonać serii finansowych wyborów, w których albo godzili się na otrzymanie gwarantowanych 5 dol., albo wybierali los. Mógł on zawierać wyższą kwotę lub zupełnie nic. Wyniki badacze porównali z aktualną pogodą.
Jej znaczenie okazało się niebagatelne. W jaśniejsze dni badani m.in. rzadziej akceptowali znane im ryzyko. Na przykład, kiedy mieli do wyboru gwarantowane 5 dol. albo 20 dol. los z 50 proc. szansą wygranej, decydowali się na mniejszą, ale pewną kwotę. Co zaskakujące, w tym samy czasie częściej podejmowali niemożliwe do oszacowania ryzyko – np. zamiast pewnych 5 dol. wybierali 20 dol. los z nieznaną szansą wygranej.
„W dni o wyższym nasłonecznieniu, ludzie podejmowali gorsze decyzje i zachowywali się mniej konsekwentnie – mówi prof. Agnieszka Tymula z University of Sydney, współautorka pracy. – Ogólnie, efekty te nie mają potężnego wpływu, niemniej jednak działają przez cały czas i są wystarczająco silne, aby można się po nich spodziewać wyraźnego wpływu na rynki finansowe”. (PAP)
mat/ agt/
Źródło: https://naukawpolsce.pap.pl/
Ostatnie komentarze