Jak różne formy aktywności wpływają na sprawność umysłu osób starszych? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS i Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego (IBD) PAN porównają korzyści płynące z zastosowania trzech różnych form treningu mózgu: poznawczego, aktywności fizycznej i społecznej.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2050 r. średnia długość życia mężczyzny wzrośnie do ok. 83 lat, a kobiety do ok. 88 lat. Dla porównania w roku 1950 statystyczny Polak żył średnio ok. 56 lat, a Polka ok. 62 lata. Z analiz przeprowadzonych przez naukowców wynika, że wskaźnik długości życia w Polsce i na świecie będzie nadal wykazywał tendencję wzrostową. Zapewnienie właściwego poziomu życia i opieki zdrowotnej starszych osób stanowi jedno z kluczowych wyzwań cywilizacyjnych.

Choć trudno wyznaczyć granicę między dorosłością a starością, obowiązuje założenie że stanowi ją 65 rok życia, gdy pojawiają się pierwsze oznaki ubytków funkcjonowania poznawczego. Wnioskowanie na temat kondycji umysłu jedynie na podstawie wieku osoby nie ma racji bytu ze względu na istniejące znaczne różnice indywidualne. Jednak na tym etapie życia zazwyczaj pogorszeniu ulegają między innymi procesy pamięci, uczenia się, uwagi, planowania, podejmowania decyzji i tempa opracowywania informacji – tłumaczy prof. Szeląg.