Umiejętność radzenia sobie ze stresem, porażką, zwycięstwem, wyznaczanie sobie celów i ich modyfikacja – to cenne umiejętności, które mogą pomóc sportowcom w zwycięstwie. Trening psychologiczny może dać olimpijczykom ułamek przewagi – uważa psycholog sportu.

„Sport poszedł do przodu, wyniki są coraz bardziej +wyśrubowane+. Naukowcy sądzą, że sportowcy zbliżają się do granic fizycznych możliwości. Dlatego to sfera mentalna stanowi ciekawszy obszar do eksploracji – powiedziała w rozmowie z PAP psycholog sportu, Aleksandra Pogorzelska ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. – Często zdarza się, że mamy ten sam sprzęt, ten sam trening, te same metody, a jednak jeden zawodnik potrafi zostać mistrzem świata, a drugi nie jest tego w stanie zrobić. Stąd to wsparcie mentalne może stać się ułamkiem przewagi. Pomaga zawodnikom zintegrować to, co wytrenowało ich ciało z tym, co potrafi ich głowa, ich umysł”.

Zdaniem psycholog, trening mentalny, zwany też treningiem umysłowym, albo treningiem umiejętności psychologicznych, niezależnie od dziedziny sportu ma podobną strukturę – ważne są m.in. rozwijanie umiejętności wyznaczania celów, koncentracji, budowania pewności siebie, radzenia sobie ze stresem, z przegraną, ale również i ze zwycięstwem. Jednak różne dziedziny wymagają skupienia się na różnych umiejętności mentalnych. Np. w sportach technicznych, gdzie rolę odgrywa precyzja (np. w strzelaniu) w treningu ćwiczy się koncentrację, z kolei w sportach wytrzymałościowych – np. w chodzie sportowym czy maratonie ważniejsza będzie umiejętność realizowania długotrwałych celów, wytrzymałość.