Szympansy grają w papier, kamień, nożyce
Szympansy są w stanie zrozumieć zasady gry w papier, kamień, nożyce. Ich zdolności plasują się na poziomie 4-letniego dziecka – czytamy na łamach czasopisma „Primates”.
Naukowcy z Uniwersytetu Kioto (Japonia) oraz Uniwersytetu Pekińskiego (Chiny) nauczyli szympansy grać w popularną grę w papier, kamień, nożyce. Opanowanie zasad zajęło zwierzętom trochę czasu, ale ostatecznie zrozumiały one – podobnie jak małe dzieci – na czym polegają związki pomiędzy poszczególnymi symbolami.
Wyniki badania świadczą o dużych możliwościach intelektualnych szympansów oraz o ich zdolności do tworzenia sieci skomplikowanych relacji, rozwiązywania problemów i uaktualniania posiadanej wiedzy.
Polecane artykuły
Co tak naprawdę, według terapeuty, oznacza: mamy kryzys małżeński?
Hanna Szczygieł Madams https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2023/02/cropped-MADAMS-LOGOTYP1920-scaled-1.jpg 1400 336 https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2021/06/5631416693_57eb672761_k-1-1024x686.jpg 800 536Siedem rzeczy, które powinnaś powiedzieć swojemu wewnętrznemu dziecku
MADAMS Madams https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2023/02/cropped-MADAMS-LOGOTYP1920-scaled-1.jpg 1400 336 https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2021/06/pexels-quang-anh-ha-nguyen-884977-1024x683.jpg 800 534Siedem rzeczy, które możesz puścić wolno, a świat się nie zawali
MADAMS Madams https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2023/02/cropped-MADAMS-LOGOTYP1920-scaled-1.jpg 1400 336 https://www.madams.pl/wp-content/uploads/2021/05/pexels-gelatin-6357184-scaled-e1621371933148-1024x803.jpg 800 627Gra w papier, kamień, nożyce polega na pokazywaniu rękoma określonych symboli. W każdej rundzie gracze na umówiony sygnał wyciągają przed siebie dłonie i pokazują kamień, papier lub nożyce. Kamień tępi nożyce, nożyce tną papier, a papier owija kamień. Gracz, który pokaże silniejszy symbol otrzymuje punkt.
W badaniu uczestniczyło siedem małp w różnym wieku. Zwierzęta siedziały w kabinach wyposażonych w dotykowe ekrany i stopniowo uczyły się reguł gry poprzez wskazywanie silniejszego symbolu – począwszy od kombinacji papier-kamień, poprzez kamień-nożyce i ostatecznie nożyce-papier. Gdy szympansy opanowały podstawowe zasady, symbole zaczęto wyświetlać przypadkowo. Choć najwięcej trudności sprawiło im zrozumienie ostatniej relacji – pomiędzy nożycami a papierem, zwierzęta po średnio 307 próbach pojęły sedno gry.
W następnym etapie badania reguł gry uczyły się dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Maluchy, szczególnie te młodsze, też miały nieco trudności z opanowaniem zasad, ale większość z nich po około pięciu sesjach zrozumiała, o co chodzi. Najgorzej szło dzieciom poniżej czwartego roku życia – w tym wieku nie potrafiły one jeszcze pojąć wszystkich związków pomiędzy symbolami. Starsze przedszkolaki nie miały już takich problemów.
„To sugeruje, że dzieci nabywają zdolność do uczenia się nieliniowych związków i rozwiązywania tego typu problemów około czwartego roku życia. Osiągnięcia szympansów podczas ostatnich sesji były zbliżone do rezultatów osiąganych przez czteroletnie dzieci” – komentuje badaczka Jie Gao.
O szczegółach badania można przeczytać pod adresem: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10329-017-0620-0 (PAP)
ooo/ ekr/
Źródło: https://naukawpolsce.pap.pl/
Ostatnie komentarze