Soki z owoców mają swoich zwolenników i przeciwników. Ci pierwsi cenią ich walory smakowe i prozdrowotne. Ci drudzy – uważają, że są słodkie, tuczące i o wiele mniej wartościowe niż same owoce. Prawda leży pewnie gdzieś pośrodku, ale nie zawsze. 100% sok pomarańczowy okazuje się być produktem bardzo wartościowym. Czy jest lepszy niż pomarańcze, z których został wyciśnięty?

Wartość odżywcza soku pomarańczowego

Poza aktywnością fizyczną i wodą, u podstawy piramidy żywieniowej znajdują się warzywa i owoce. Dietetycy zalecają, aby warzywa i owoce spożywać jak najczęściej oraz aby stanowiły co najmniej połowę tego, co zjadamy w ciągu dnia. Część dziennej dawki (około 1-2 porcje) można zastąpić 100% sokiem owocowym (200-400 ml). Bardzo popularny jest sok pomarańczowy. Jego wartość energetyczna jest prawie identyczna jak świeżych owoców pomarańczy (ok. 45 kcal/100 ml). Dodatkowo, szklanka soku pomarańczowego dostarcza prawie całą dobową dawkę witaminy C (36,4 mg/100 ml soku), która wpływa na zwiększenie odporności organizmu oraz pełni funkcje antyoksydacyjne. Ponadto zawiera on także inne przeciwutleniacze – karotenoidy, które opóźniają proces starzenia oraz wykazują działanie antynowotworowe. Sok pomarańczowy jest również dobrym źródłem witaminy z grupy B oraz zawiera składniki  mineralne: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód i cynk.

Sok pomarańczowy – wpływ na zdrowie

Część osób, szczególnie będących na dietach redukujących masę ciała, obawia się spożywania soków owocowych ze względu na fakt, że zawierają one sporą ilość naturalnie występujących cukrów. Rampersaud i Valim (2017) dokonali przeglądu prac oceniających związek spożywania soku pomarańczowego i grejpfrutowego na organizm człowieka. Okazało się, że umiarkowane spożycie soku pomarańczowego nie powodowało nadmiernego wzrostu masy ciała ani u dzieci, ani u dorosłych. Wręcz przeciwnie – u pijących go regularnie osób dorosłych badania wskazują na lepsze parametry BMI niż u osób, które nie mają tego produktu w swojej diecie. Czy to zasługa soku pomarańczowego? Tego do końca nie wiadomo. Szczuplejsza sylwetka u części badanych może też wynikać z utrzymywania przez te osoby w ogóle lepiej zbilansowanej diety, zawierającej odpowiednie ilości owoców i warzyw, także w postaci soków. Podsumowując, umiarkowane spożycie soków cytrusowych nie wykazuje negatywnego wpływu na cechy antropometryczne u dzieci i dorosłych. Jednocześnie regularne picie soku pomarańczowego wpływa na polepszenie jakości diety u obu tych grup.