Sól nie tylko uatrakcyjnia smak potraw, ma też istotny wpływ na nasze zdrowie: szkodzą zarówno jej nadmiar, jak i niedobór. Na sklepowych półkach dostępnych jest wiele rodzajów soli. Kupić można taką, która zawiera mało sodu, a więcej potasu i magnezu, istnieje sól dla osób z chorobami układu krążenia, sól sprowadzana z odległych regionów świata, jest sól drobna i gruboziarnista, w płatkach, kostkach lub bloczkach. Coraz większą popularność zyskuje też sól kolorowa. Jak wybrać tę właściwą?

Biała sól kuchenna

Biała sól poddawana jest oczyszczaniu chemicznemu m.in. za pomocą kwasu siarczkowego – przez to pozbawiona jest cennych składników mineralnych takich jak potas, chrom, wapń, mangan, miedź czy też magnez. Ma postać drobnego białego proszku lub kryształków. Około 40% jest składu to sód, często dodaje się także antyzbrylacze, które mają na celu zapobieganie zbrylaniu, czyli powstawaniu grudek. Antyzbrylaczem najczęściej jest żelazocyjanek potasu oznaczony symbolem E536. Wpływ tej substancji na zdrowie jest przebadany – uważana jest za nieszkodliwą. Mimo tego, lepiej unikać soli z antyzbrylaczem, bo żelazocyjanek potasu pod wpływem mocnych kwasów (także żołądkowego) oraz podgrzewania może się rozpadać, wydzielając cyjanowodór.

Biała sól kuchenna jest dodatkowo jodowana. Wynika to z zaleceń Ministra Zdrowia, zgodnie z którymi jod powinien być dodawany do soli pakowanej w opakowania do 1 kg.