Diety roślinne – wegetariańska i wegańska to coraz popularniejszy sposób żywienia, który z roku na rok zyskuje kolejnych zwolenników. Badania naukowe dowodzą, że eliminacja produktów mięsnych przyczynia się do poprawy naszej kondycji oraz zmniejszenia ryzyka występowania wielu poważnych schorzeń. Jakie są odmiany diet roślinnych i dlaczego warto się nimi zainteresować?

Badania naukowe dowodzą, że diety eliminacyjne oparte na produktach roślinnych, takie jak wegetarianizm i weganizm bogate są w węglowodany złożone, kwasy tłuszczowe nienasycone, błonnik pokarmowy, karotenoidy, kwas foliowy, witaminy C i E oraz magnez. Niższe spożycie tłuszczów nasyconych i cholesterolu oraz dostarczanie większych ilości błonnika, a także substancji fitochemicznych wspomaga organizm i odsuwa widmo wielu chorób cywilizacyjnych. Diety roślinne charakteryzują się również – o czym należy pamiętać – stosunkowo niską podażą białka, żelaza i witaminy B12.

Wyróżnia się różne typy diet wegetariańskich:

  • dieta laktowegetariańska wyklucza spożycie: mięsa, ryb, drobiu, jaj, a także żywności, która je zawiera. Uwzględnia spożycie produktów mlecznych, takich jak mleko, ser, jogurt i masło;
  • dieta ovowegetariańska wyklucza spożycie: mięsa, drobiu, owoców morza i produktów mlecznych, ale dopuszcza spożycie jaj;
  • dieta laktoovowegetariańska wyklucza spożycie: mięsa, ryb i drobiu, ale dopuszcza spożycie produktów mlecznych i jaj;
  • dieta pescowegetariańska wyklucza spożycie mięsa i drobiu, nabiału i jaj, ale dopuszcza spożycie ryb;
  • dieta wegańska wyklucza spożycie: mięsa, drobiu, ryb, owoców morza, jaj i produktów mlecznych.

Korzyści zdrowotne

Diety roślinne uwzględniają spożycie dużej ilości warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, orzechów, tłuszczów roślinnych i świeżych ziół. Badania wykazały, że stosowanie tego typu stylu odżywiania się przez okres minimum 6 tygodni miało wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, obniżenie ciśnienia krwi i zwiększenie wrażliwości komórek na insulinę. Ponadto stosowanie diety wegetariańskiej wiązało się z niższą zachorowalnością na nowotwory i cukrzycę typu 2. W badaniach naukowych oceniono częstość występowania cukrzycy typu 2 u osób stosujących różne rodzaje diet wegetariańskich w porównaniu do nie wegetarian. Częstość występowania cukrzycy typu 2 była ponad dwukrotnie wyższa u osób nie stosujących diety wegetariańskiej (7,6%) w stosunku do wegan (2,9%).