Coraz więcej z nas cierpi na różnego rodzaju choroby cywilizacyjne, takie jak miażdżyca, cukrzyca i nowotwory. Występowanie tych schorzeń ma związek ze stresem oksydacyjnym, podczas którego powstają wolne rodniki. Ta alarmująca sytuacja motywuje naukowców do poszukiwania naturalnych metod zapobiegania chorobom. Dowiedziono, że warzywa i owoce stanowią główne źródła związków bioaktywnych o silnym działaniu przeciwutleniającym. Produkty te stanowią bogate źródło witamin, składników mineralnych, błonnika oraz naturalnych przeciwutleniaczy tzw. antyoksydantów, neutralizujących szkodliwe oddziaływanie nadmiaru wolnych rodników tlenowych. Zaleca się, aby warzywa i owoce jeść jak najczęściej. W nadchodzącym sezonie warto do swojej diety włączyć czereśnie, antyoksydacyjne bomby o silnych właściwościach prozdrowotnych.

Czereśnia (Prunus avium L.) nazywana również wiśnią ptasią lub dziką wiśnią należy do rodziny Rosaceae. Owoce, potocznie zwane czereśniami, są kuliste o średnicy ok. 1-2,5 cm, zawierają pestkę, zwykle są koloru czerwonego, ale spotykane są także odmiany żółte oraz czarne. Dojrzewają od maja do końca lipca. Największym producentem czereśni jest Turcja, ale Polska też jest jednym z krajów przodujących w wielkości upraw tych owoców.

Czereśnie – wartości odżywcze i prozdrowotne

Spożywanie czereśni zmniejsza ryzyko występowania wielu chorób, w tym układu krążenia, cukrzycy typu 2 i niektórych nowotworów. Czereśnie spożywane są głównie na surowo, ale mogą również stanowić surowiec na kompoty, dżemy i galaretki. Najkorzystniej jest spożywać je świeże lub minimalnie przetworzone, ponieważ w takiej formie zawierają najwięcej związków bioaktywnych. Związki te wykazują silne działanie przeciwutleniające i chronią przed stresem oksydacyjnym.