Choć zdrowe odżywianie jest w ostatnich latach coraz modniejsze, podstawą menu wielu osób wciąż jest przetworzona żywność, a pełnowartościowe posiłki często bywają zastępowane daniami z fast foodów. Dieta uboga w składniki odżywcze ma negatywny wpływ na zdrowie. Badania pokazują, że przybywa osób otyłych, z chorobami serca i cukrzycą. Zapobieganie chorobom wymaga zbalansowania sposobu odżywiania i zadbania o odpowiednią ilość warzyw i owoców. Jak w prosty sposób to zrobić?

Warzywa i owoce są jednymi z najważniejszych składników zdrowej diety. Z badań przeprowadzonych pod koniec 2019 roku przez agencję Kantar wynika jednak, że aż 3/4 Polaków nie wie, ile miejsca w diecie powinny zajmować[1]. Zbyt małe ich spożycie jest przyczyną wielu chorób. Potwierdzają to wstępne wyniki badań przeprowadzonych w 2019 roku przez American Society for Nutrition. Wykazały one, że niskie spożycie owoców i warzyw może być przyczyną milionów śmiertelnych udarów i zawałów serca. Według naukowców niewystarczająca ilość warzyw i owoców w jadłospisie spowodowała w 2010 roku niemal 3 miliony zgonów z przyczyn sercowo-naczyniowych[2]. Analiza danych Eurostatu wskazuje, że ponad 1/3 obywateli Unii Europejskiej nie spożywa warzyw i owoców codziennie. W tych statystykach Polacy plasują się poniżej średniej[3].

Zgodnie z zaleceniami Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego  warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego, co jemy. Z badań wynika jednak, że jedynie 18 proc. Polaków spełnia ten warunek, a 1/3 narodu w ogóle nie uwzględnia tych składników w swoim jadłospisie[4].