Opisanie trudnych doświadczeń w formie osobistej historii może wpłynąć na lepsze samopoczucie i zrozumienie własnych przeżyć – wynika z badań prowadzonych na Uniwersytecie SWPS. Naukowcy opracowują metody interwencji psychologicznych, które będą skutecznie wspierać osoby w procesie wychodzenia z traumy.

Ludzie charakteryzują się indywidualnymi przekonaniami na temat siebie i świata. Jednak dopiero, gdy doświadczają traumy bądź kryzysu naprawdę się z nimi konfrontują. Celem badania realizowanego przez zespół naukowców z Uniwersytetu SWPS jest sprawdzenie, jaki sens i znaczenie nadajemy wydarzeniom traumatycznym, jak opowiadamy o swoich doświadczeniach oraz jakie czynniki wpływają na to, że trudne sytuacje mogą prowadzić też do pozytywnych zmian. 

– W trakcie badania rozmawiamy z uczestnikami nie tylko o samym doświadczeniu dramatycznym czy kryzysowym, ale też o konsekwencjach, o tym, co to zmieniło w życiu. Te konsekwencje paradoksalnie mogą być też pozytywne. Ujmowanie swoich przeżyć i ich konsekwencji w opowieść, pozwala spojrzeć na sprawy z nowej perspektywy. Dzięki temu może przynieść owocne i trwałe rozwiązanie problemu związanego z postrzeganiem siebie i świata – tłumaczy dr Mariusz Zięba, kierownik ośrodka.

Naukowcy chcą zweryfikować znaczenie narracji w procesie odbudowy sensu życia. Zbadać, w jakich przypadkach zdarzeń życiowych ta strategia pracy terapeutycznej sprawdza się najlepiej i czy jej efekty są długotrwałe. Wyniki badania mogą przyczynić się do opracowania lepszych metod interwencji psychologicznych u osób, które znajdą się w życiowym kryzysie.

Pozytywne skutki trudnych doświadczeń nie są jednak powszechne i nie następują automatycznie.
– Chcemy lepiej zrozumieć mechanizmy psychologiczne mające znaczenie w procesie radzenia sobie po traumie. Dzięki dotychczasowym analizom mamy już pewne hipotezy, ale chcemy je potwierdzić zapraszając do naszych badań więcej osób. Zależy nam na tym, aby przygotowane w rezultacie przeprowadzonych badań metody udzielania wsparcia ludziom po doświadczeniu traumy lub kryzysu życiowego były jak najlepiej zweryfikowane – podkreśla Marta Boczkowska.

Wszystkie osobiste opowieści o doświadczeniu traumy i kryzysu oraz ich wpływu na przeżywających je ludzi są bardzo ważne, gdyż pozwolą badaczom na lepsze zrozumienie mechanizmów psychologicznych mających znaczenie w procesie adaptacji po traumie, a w konsekwencji na opracowanie lepszych metod udzielania pomocy ludziom doświadczającym trudnych życiowych wydarzeń.

Uniwersytet SWPS to nowoczesna uczelnia oparta na trwałych wartościach. Silną pozycję zawdzięcza połączeniu wysokiej jakości dydaktyki z badaniami naukowymi spełniającymi światowe standardy. Uczelnia oferuje praktyczne programy studiów z psychologii, prawa, socjologii czy kulturoznawstwa dostosowane do wymagań zmiennego rynku pracy w pięciu miastach: Warszawie, Wrocławiu, Sopocie, Poznaniu i Katowicach. Obecnie Uniwersytet SWPS kształci ponad 15 tys. studentów. Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinach: psychologia (w Warszawie, Wrocławiu i Sopocie), kulturoznawstwo, socjologia, prawo i literaturoznawstwo oraz doktora habilitowanego w dyscyplinach psychologia (w Warszawie i Wrocławiu) i kulturoznawstwo.

Tradycją Uczelni są cykle otwartych wydarzeń naukowych, popularnonaukowych i kulturalnych. Częstymi gośćmi uczelni są światowej sławy naukowcy, znani artyści i przedstawiciele świata mediów. Jako jeden z najlepszych ośrodków psychologicznych w kraju, Uniwersytet SWPS popularyzuje wiedzę psychologiczną realizując projekt Strefa Psyche (www.strefapsyche.swps.pl) i Strefa Rodzica (www.strefarodzica.swps.pl) oraz wspiera młodzież prowadząc w liceach na terenie całego kraju bezpłatne warsztaty psychologiczne, seksuologiczne i ogólnorozwojowe Strefa Młodzieży (www.strefamlodziezy.pl).

Wydział Zamiejscowy Uniwersytetu SWPS w Poznaniu istnieje od 2010 r. W jego ofercie znajdują się pięcioletnie studia magisterskie z prawa i psychologii, studia I stopnia na kierunkach dziennikarstwo i komunikacja społeczna, psychologia oraz wzornictwo (School of Form). Dziekanem wydziału jest prof. dr hab. Anna Zalewska.