Kolejny niezrozumiały dokument z urzędu, zawiła umowa kredytowa, skomplikowana instrukcja obsługi czy ulotka leku, której nie sposób zrozumieć? Wiele tekstów formułowanych jest tak, że trudno odczytać intencje ich autora. Aby usprawnić komunikację, każdy urząd, bank czy operator sieci telefonicznej może skorzystać z Jasnopisu – aplikacji stworzonej przez naukowców z Uniwersytetu SWPS i z Instytutu Podstaw Informatyki PAN, która pozwala pisać prościej i jaśniej.

Wiele razy otrzymałem pismo z urzędu skarbowego, z którego nawet po kilkukrotnej lekturze nie potrafiłem wywnioskować, czy to ja mam zapłacić, czy to mnie zapłacą. Takie problemy dotyczą wielu osób. Zastąpienie trudnych i niezrozumiałych pism urzędowych, monitów z banku prostą polszczyzną to marzenie każdego odbiorcy. Skomplikowane sformułowania i złożone zdania wystarczy zastąpić krótkimi, jasnymi zwrotami – mówi prof. Włodzimierz Gruszczyński, językoznawca z Uniwersytetu SWPS.

Dzięki specjalnym algorytmom Jasnopis bada zrozumiałość przekazu, analizuje formę językową tekstu i ocenia jego trudność w siedmiostopniowej skali, w której jeden to treść najłatwiejsza, a siedem – najtrudniejsza. Za pomocą Jasnopisu można sprawdzić przystępność oraz uprościć treść umowy, regulaminu, pisma urzędowego, instrukcji obsługi, ale również samodzielnie napisanej notatki.