Milenialsi pokochali pracę zdalną i 40 proc. z nich nie chce wracać do biura na stałe. Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez Antal i Cushman & Wakefield, zwolennikami home office są także osoby z pokolenia Z – 27 proc. zapytanych chętnie zostawałoby w domu przez cały tydzień pracy. Obie grupy doceniają także system pracy hybrydowej. Jak zadbać o dobre relacje z pracownikami w zmienionej rzeczywistości? Jak zintegrować zespół poza miejscem pracy?

Zadowolony, zintegrowany skuteczny zespół to podstawa funkcjonowania każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. Jednak, jak pokazują najnowsze badania, w czasie pandemii temat integracji zszedł na drugi plan. Aż 57 proc. zapytanych pracowników deklaruje potrzebę integracji, a co drugi ankietowany w czasie pandemii odczuł jej brak[1]. Od dłuższego czasu przed pracodawcami stoi spore wyzwanie, jak dbać o relacje międzyludzkie w modelu pracy zdalnej i hybrydowej?

Pracownicy największym kapitałem firmy

Niezależnie od sytuacji rynkowej oraz modelu pracy firmy nie mogą zapominać, że ich największym kapitałem są właśnie pracownicy. Dbanie o ich dobrostan i docenianie to bardzo ważne elementy, które nie tylko motywują, ale pozwalają czuć się częścią danej organizacji.

Poprzedni rok dla wielu przedsiębiorstw był bardzo trudny, niektóre niemal walczyły o przetrwanie. Nie dziwi zatem dokonywanie cięć wydatków, np. na firmowe wyjścia czy wyjazdy integracyjne, które były doskonałą okazją, aby pracownicy mogli się poznać, spotkać w luźniejszej, nieformalnej atmosferze i nawiązać relacje w zespole, poczuć się częścią danej organizacji – mówi Marcin Parzyszek, współwłaściciel i członek zarządu Manufaktury Czekolady Chocolate Story, manager z ponad 20-letnim doświadczeniem na rynku słodyczy oraz prezentów korporacyjnych.  – Warto jednak pamiętać, że budowanie relacji w zespołach, a także docenianie w pracy czy na polu biznesowym zawsze będzie bardzo ważne i nie musi to wiązać się z dużymi nakładami finansowymi. Drobne upominki i prezenty to także ważny element nawiązywana i podtrzymywania relacji – zarówno z pracownikami, jak i kontrahentami. Budowanie długotrwałych relacji to proces, który owocuje realizacją celów założonych przez przedsiębiorstwa. Warto mieć także z tyłu głowy, że to właśnie w tych nietypowych czasach dbałość o zespół jest najważniejsza – dodaje. 

Trendy w prezentach biznesowych

Rok 2020 wprowadził zmiany, które pozostaną z nami na dłużej w wielu aspektach życia. Przeprowadzone na konsumentach ze wszystkich grup wiekowych, ubiegłoroczne badanie GfK Consumer Life, zidentyfikowało kluczowe trendy konsumenckie. Pozyskane dane porównane zostały z rokiem 2019 i szczególnie ciekawe zmiany nastąpiły w populacji milenialsów, czyli pokoleniu Y. Jest ono szczególnie ważne dla rynku, a postawy, opinie i nawyki konsumentów z tej grupy mają decydujący wpływ na koniunkturę gospodarczą, ale także wpływają na zachowania przedstawicieli pozostałych grup pokoleniowych. Prym wiodą 3 trendy, które w porównaniu do roku poprzedniego, wykazały istotną dynamikę wzrostową. Są to: odpowiedzialna konsumpcja, etos eko/bio oraz trend upraszczania życia[2].

Aktualnie pokolenie Y, czyli populacja milenialsów, to pod względem demograficznym najliczniejsza populacja aktywna zawodowo. Ta grupa dobrze zna swoją wartość, ważna jest dla niej wysoka jakość, są bardzo świadomi , a zmiany ich postaw prowadzą do zmian w zachowaniach wszystkich konsumentów – komentuje Marcin Parzyszek z firmy Manufaktura Czekolady Chocolate Story. – Wybierając prezenty biznesowe warto kierować się oczekiwaniami właśnie tej grupy, patrząc na to, że jest ona najliczniejszą populacją na rynku pracy. Czasy, kiedy cieszyły nas nieprzemyślane gadżety firmowe, które później rzucamy w kąt, już się skończyły. Warto pomyśleć o użyteczności. Dane rynkowe tylko potwierdzają to, co zauważamy od kilku lat: konsumenci oczekują wysokiej jakości produktów, chcą wiedzieć jak one powstają, jaki wpływ mają na organizm i zdrowie. Ważna jest dla nich także certyfikacja bio lub eko, a także coraz częściej rodzima produkcja. Prezent złożony np. z czekolady, która powstała od ziarna do tabliczki w polskiej firmie, uzupełniony trunkiem lub konfiturą rzemieślniczego pochodzenia, spakowany w eleganckie, kraftowe pudełko przypadnie do gustu niemal każdemu, od pracownika, po ważnego kontrahenta – dodaje.

Zakup prezentów biznesowych nie musi wiązać się z dużym nakładem finansowym – należy jednak postawić na przemyślane i odpowiednio dobrane prezenty biznesowe. Aż 85 proc. przedstawicieli firm docenia upominki, które są ekologiczne i biodegradowalne[3], dlatego szczególnie warto skupić się na kwestiach związanych ze środowiskiem, produkcją i pochodzeniem produktu, który chcemy podarować. Dopasowane do odbiorcy prezenty mają ogromną wartość, dlatego nie należy z nich rezygnować – zarówno jeśli chodzi o obdarowanie kontrahenta, jak i pracownika. Okazji do odpowiedniego uczczenia jest wiele, od jubileuszu, Bożego Narodzenia, po mniej znane święta jak np. Dzień Szefa, obchodzony 15 października. Planowanie i zakup takich upominków warto rozpocząć odpowiednio wcześniej – zwłaszcza jeśli nadal funkcjonujemy w środowisku pracy zdalnej lub hybrydowej.

Manufaktura Czekolady Chocolate Story jest pionierem w zakresie produkcji czekolady bean to bar w Polsce. Firma powstała w 2009 roku i od tego czasu dynamicznie się rozwija, poszerzając portfolio marek własnych oraz grono kontrahentów polskich i zagranicznych. Założyciele manufaktury – Tomasz Sienkiewicz i Krzysztof Stypułkowski – porzucili wtedy pracę w korporacji i rozpoczęli produkcję prawdziwej czekolady. W 2017 roku do zarządu firmy dołączył Marcin Parzyszek, manager z 20-letnim doświadczeniem na rynku słodyczy. W tej chwili, poza tabliczkami czekolady, Manufaktura Czekolady Chocolate Story produkuje również wiele innych wyrobów m.in. listki czekoladowe, narzędzia czekoladowe, czekoladki pralinowe czy draże czekoladowe. Wszystkie produkty wyrabiane są ze starannie wyselekcjonowanych ziaren kakaowca pochodzących z różnych zakątków świata. Nie ma w nich żadnych konserwantów, ulepszaczy czy lecytyny sojowej, aby były wyjątkowe w smaku. Fabryka firmy mieści się w podwarszawskich Łomiankach, natomiast lokale własne w Warszawie i Łodzi. Manufaktura Czekolady Chocolate Story prowadzi również warsztaty dla dzieci i dorosłych, osób indywidualnych, instytucji i firm, na których można skomponować własną tabliczkę czekolady z ulubionymi dodatkami. Więcej informacji na: www.manufakturaczekolady.pl


[1] https://publicrelations.pl/firmowa-integracja-potrzebna-od-zaraz-wyniki-badania/

[2] https://www.gfk.com/pl/prasa/trendkey-w-koronie

[3] Badanie OOH Magazine w trakcie targów Promo Show Professional