Czy w czasach kolorowych zabawek z plastiku jest jeszcze miejsce na dziecięcą wyobraźnię? Zuzanna Grausch, absolwentka School of Form Uniwersytetu SWPS stworzyła sensoryczne klocki, które wspierają świadomość zmysłową i pobudzają kreatywność u najmłodszych.

Fot. Materiały prasowe

Zabawa w życiu dziecka ma istotny wpływ na jego funkcjonowanie, rozwój pamięci, uwagi i wyobraźni. Dzięki niej maluchy doskonalą zdobyte umiejętności, poprawiają swoją sprawność ruchową, ale również uczą się prawidłowych reakcji na bodźce.

W oparciu o te potrzeby powstało HAPTI. To pozornie proste, wykonane z drewna klocki, utrzymane w kontrastowych kolorach (białym, czarnym i szarym), stosowanych w książkach dla niemowląt oraz dzieci niedowidzących. Zestaw składa się z sześciu elementów: kul, kołków i sześcianów, ulepszonych o frezy, których zadaniem jest pobudzanie zmysłu dotyku m.in. u niewidomych. Całość zaprojektowana została z myślą o dzieciach od 3 miesiąca do 7 roku życia.

To okres, w którym u dzieci kształtuje się świadomość zmysłowa. W trakcie zabawy do maluchów docierają liczne bodźce tj. kolory, kształty przedmiotów czy też wrażenia haptyczne – dotykowe. W ten sposób maluchy uczą się, tego, że niektóre przedmioty są delikatne i lekkie, a inne ciężkie i trzeba na nie uważać – tłumaczy Zuzanna Grausch.

Nauka kreatywności

Inspiracją dla absolwentki był jej roczny siostrzeniec. Zuzanna przyglądała się, w jaki sposób chłopiec wybiera zabawki, jak się nimi bawi i jakie ma potrzeby. Dzięki tym obserwacjom projektantka zdecydowała, że da dzieciom wybór i pozwoli na alternatywne sposoby zabawy. HAPTI ma wiele zastosowań, może być gryzakiem dla noworodków, może również służyć do tworzenia konstrukcji i układanek dla kilkulatków. Klocki mogą być także towarzyszem podróży, bo zapakowane są w plecak.

Rynek przesycony jest plastikowymi, kolorowymi zabawkami, które są praktycznie gotowymi produktami i nie wymagają od dzieci kreatywności. Producenci zakładają, że każdy przedmiot musi mieć konkretne przeznaczenie. Wbrew temu, w HAPTI zastosowałam tylko proste formy, zaimpregnowane drewno klonowe i bukowe oraz trzy podstawowe barwy. Nie chciałam narzucać dzieciom oczywistych rozwiązań, tylko dać im pole do wyobraźni, kształtowania zmysłów i intuicji – dodaje Zuzanna.

Edukacja sensoryczna

Pomysł oparty jest na trzech alternatywnych metodach nauczania – walfdorskiej, według której edukacja skupia się na naturalnych materiałach, montessori, gdzie dziecko przyswaja wiedzę z otaczającego je środowiska oraz freblowskiej, w której zabawa odgrywa kluczową rolę w edukacji i rozwoju.

HAPTI powstało we współpracy z ośrodkami wykorzystującymi nowatorskie metody edukacji m.in. Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Synów Pułku w Owińskach, Przedszkolu Specjalnym „Orzeszek” w Poznaniu, Przedszkolu Montessori „Przystań Odkrywców” w Poznaniu, Przedszkolu waldorfskim „Lipowa Alejka” i w Przedszkolu freblowskim „Leonardo”. Pomysł był również konsultowany z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym i ich rodzicami.

Chciałam rozwiązać problem, z którym nauczyciele i rodzice borykają się każdego dnia. Od specjalistów dowiedziałam się, jakie potrzeby mają dzieci i jak wyglądają ich zabawki. Uczestniczyłam w licznych zajęciach przedszkolnych i spotkaniach – wyjaśnia absolwentka School of Form Uniwersytetu SWPS.

Zuzanna Grausch, projektantka, absolwentka specjalności domestic design w School of Form Uniwersytetu SWPS

School of Form to katedra wzornictwa Uniwersytetu SWPS, która w październiku 2011 roku przyjęła pierwszych studentów. Studia stacjonarne trwają 3,5 roku, a po ich ukończeniu absolwenci uzyskują tytuł licencjata Uniwersytetu SWPS na kierunku wzornictwo. Nad unikalnym programem nauczania, który łączy w sobie elementy edukacji projektowej i humanistycznej pracował zespól ekspertów pod przewodnictwem Lidewij Edelkoort, wieloletniej szefowej Design Academy Eindhoven, która jest dyrektorem strategicznym i mentorem School of Form. Tak przygotowany program studiów z zakresu wzornictwa otrzymał najwyższą punktację w konkursie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na kierunki zamawiane.

School of Form współpracuje z polskimi i światowymi projektantami, wykładowcami i ekspertami, pracującymi dla najlepszych marek i firm z różnych branż. Zajęcia prowadzą m.in. Oskar Zięta, Agnieszka Jacobson-Cielecka (dyrektor artystyczna School of Form), Karol Murlak, Bianka Rolando, Mateusz Halawa, Paulina Matusiak, Bartosz Mucha, Paweł Grobelny, Wojciech Dziedzic, Ewa Klekot, Krzysztof Kubasek, Dawid Wiener. Jednym z najistotniejszych elementów strategii nauczania w School of Form jest praktyczne kształcenie, w powiązaniu z biznesem, już na etapie wczesnych projektów. Dzięki partnerskiej współpracy z poważnymi partnerami biznesowymi, którzy wspierają finansowo rozwój studentów, a także oferują im staże w swoich przedsiębiorstwach, studenci będą odbywać praktyki w krajowych i zagranicznych studiach projektowych, firmach produkcyjnych i warsztatach rzemieślniczych w zależności od wybranego przez siebie profilu.

Więcej informacji o School of Form www.sof.edu.pl